Tijdens de course campaign book kreeg ik de opdracht om een campagne-stijl te ontwikkelen bij een uitgereikte casus. Dit was de casus.
Vanaf 1 Juli 2019 is het niet meer toegestaan om je smartphone op de fiets te gebruiken. Deze campagne heeft als doel om te voorkomen dat jongeren dit blijven doen en hier een boete voor kunnen krijgen. De opdrachtgever bij deze casus van Veilig Verkeer Nederland.
Uit mijn onderzoek is gekomen dat vrijheidsbeperking en fear-appeal averechts werkt om jongeren te beïnvloeden. Mensen weten inmiddels al dat smartphonegebruik in het verkeer gevaarlijk is. Dit hoeft niet benadrukt te worden. Nu kunnen jongeren ook nog eens voldoende excuses verzinnen om toch hun smartphone te gebruiken. Zoals een urgent whatsappje, Google Maps gebruiken of muziek aanzetten.
Neem daarom de smartphone niet weg. Laat ze hun smartphone gebruiken. Maar wanneer ze dit doen, laat ze afstappen. Dat is het doelgedrag dat deze campagne hoopt te bereiken bij de doelgroep.
Met dit nieuwe doelgedrag is de campagne “Stop. En door!” bedacht. Een campagne die de focus legt op simplistisch het doelgedrag te communiceren. Dit wordt versterkt door stijlelementen die de associatie leggen met het verkeer. Voor iconen en typografie te gebruiken van verkeersborden en een achtergrond textuur die lijkt op een betonnen autoweg.
Bij deze campagne is een campagne-tijdlijn ontwikkeld en zijn verschillende uitingen bedacht die effectief de doelgroep aanspreken. Zowel online, als in de context van het verkeer.